Kokoomuksen käyttämää mainostoimistoa on muiden puolueiden syytä kadehtia. Ensin se keksi, että annetaan patamustalle porvaripuolueelle vähän punertavaa työväenhenkistä väriä, ja tämän päivän lehtien massiivinen mainoskampanja osoittaa, että Kokoomuksen sininen onkin todellisuudessa vihreää. Lisäksi Kokoomuksen viimeviikkoisessa mainoskampanjassa Kokoomus-nimen yhdestä o-kirjaimesta oli tehty rauhanpuolustajien pasifistimerkki - näin Nato-puolue haluaa kusettaa, että se onkin rauhan asialla.
Hyviä vetoja. Vaikka nämä mainoskikat vaikuttavat ensinäkemältä lapsellisilta, niin ne eivät lopulta sitä ole. Jonnekin sinne yksinkertaisimpien ihmisten aivokopan syvyyksiin jää hämäriä mielikuvia näistä miljoonaluokan mainoskampanjoista.
Kun on elinkeinoelämältä saatua tukirahaa mielettömät määrät, ei tarvitse napeilla pelata. Kokoomuksen lintu ei ole piipertäjä.
Kokoomuksen käyttämä mainostoimisto on Bob Helsinki Oy. Vastikään on SDP tehnyt sopimuksen Mainostoimisto King Idea Oy:n kanssa. Bob Helsinki tuli tunnetuksi puolustamalla omaan laskuunsa Korkeasaaren paviaaneja, ja niiden jälkeen se aloitti työläisehdokas Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjan. King Idea puolestaan tunnetaan mm. Suomen BMW:n käyttämänä mainostoimistona.
Tällaista tämä nyt on. Oleellista ei ole poliittisen viestin sisältö, vaan raikas hämmentäminen ja erottuminen.
Ministeri Suvi Linden (Kok) sanoi Lex Nokia -salakuuntelulakia tehtäessä, että työnantajan pitäisi saada pakottaa työntekijän vaikka riisumaan alasti? Nyt voisi vaatia puolueita riisumaan alasti, heittämään mainostoimistot pois päältään ja paljastamaan, mitä ne varsinaisesti ovat.
kari.naskinen@gmail.com