KK-Motorsport on Rekolan teollisuusalueella Lahdessa toimiva kilpa-autotalli. Nimi on vuosien varrella muuttunut, mutta kaikki alan ihmiset tietävät sen perustajat Marko ja Jari Koirasen. Veljesten pyörittämän tallin ajajien luettelo vuosien varrelta on vakuuttava: Valtteri Bottas, Daniil Kvyat, Esteban Ocon, George Russell, Carlos Sainz Jr, Nyck De Vries… Tallin verstaalla on myös Formula 4 -luokan auto, jonka kyljessä lukee Tuukka Taposen nimi; Tuukka ajoi autolla viime vuonna. F4-autojen moottorina on Fiat 500:n voimanlähteestä viritetty 160 hv:n Abarth T-Jet. Monen muunkin nuoren ajajan kouluttautumisalustana on ollut Koirasen veljesten talli, johon nyt on tullut mukaan myös hitsauskoneista ja ravitoiminnasta tuttu Kimmo Kemppi.
Koiranen
Kemppi Motorsportin
nykyinen aktiviteetti suuntautuu kuitenkin ensisijaisesti
urheiluautoprototyyppien sarjoihin. Autona on LMP3-luokan
Duqueine, jossa on Orecan V8-moottori. Tämän kauden päätähtäin
on Saksan prototyyppicupissa, joka ajetaan huhti-lokakuun aikana
Hockenheimilla, Nürburgringillä, Norisringillä, Oscherslebenissä,
Assenissa ja Zandvoortissa. Ajajaksi on jo kiinnitetty saksalainen
Laurents
Hörr
ja täydennystä etsitään.
Koirasen perheessä
autourheiluharrastus alkoi 1967, kun tavallisessa 1x2-veikkauksessa
tulleella voitolla ostettiin Formula Vee, jolla Jarin ja Markon isä
Markku
Koiranen
alkoi kilpailla. Koirasella oli ruosteenestoliike Mestarinkadulla
Sopenkorvessa, joten automiehiä oltiin. Pojat tietenkin
kiinnostuivat myös ja mikroautoilu tuli harrastukseksi 70-luvun
alussa. Siitä sitten isompiin formuloihin ja lopulta harrastus
muuttui ammattimaiseksi, kun veljekset perustivat 1997
oman kilpatallin. Kansainvälisille
radoille Koiranen Motorsport lähti 2002 ja ensimmäisen merkittävän
voiton ajoi Atte
Mustonen
2005. Valtteri Bottas voitti pari kilpailua 2007.
Seuraava
iso vaihe oli, kun Helmut
Marko
soitti ja kysyi ajopaikkaa Kvyatille, ja samanlainen soitto tuli
Carlos
Sainzilta,
joka tarvitsi hyvän paikan pojalleen. Näistä alkoi kehitys, joka
teki Koiranen GP:ksi nimensä muuttaneesta yhtiöstä ensin Red
Bullin, sitten Renaultin ja sitten McLarenin juniorteamin. Vuonna
2013 toiminta oli niin laajaa, että Koiranen GP:llä oli
kilpa-autoja 34, töissä 60 ihmistä, liikevaihtoa 10 miljoonaa
euroa ja tallin keskuspaikka oli pitänyt siirtää lähemmäs
kilparatoja Barcelonaan.
Marko Koiranen kertoi, että tuo
vaihe 2010-luvulla oli urheilullisesta menestyksestä huolimatta raskas,
kun tallin toiminta tosiaan pyöri ensijaisesti urheilullisten
lähtökohtien ja tavoitteiden perusteella. Merkittäviä saavutuksia
radoilla tuli GP3-, Formula Renault- ja Formula Renault Alps
-sarjoissa,
mutta talous ei
kestänyt.
Muutos
tapahtui, kun eräs islantilainen prototyyppiharrastaja soitti 2021
ja pyysi Koirasta ottamaan hoitaakseen hänen LMP3-Ligierinsä. Tästä
alkoi siirtymä tälle puolelle. LMP on lyhenne sanoista Le Mans
Protype. Näillä autoilla ajetaan sekä normaalimittaisia kilpailuja
että kestävyyskilpailuja (endurance). Viime
vuonna Koiranen osallistui Aasian LMP3-sarjaan ajajinaan neljän
tunnin kilpailuissa Nikita
Alexandrov, Jesse Salmenautio
ja
Tomi
Veijalainen.
Tämä on toimintaa, jonka talous pyörii ajajien maksukyvyn varassa. Ajopaikka tallissa maksaa satoja tonneja. Marko Koiranen sanoi, että jos tätä reittiä haluaa edetä F1:een asti, siihen tarvitaan 20 miljoonaa euroa. Vasta F1-tasolla rahaliikenne muuttuu niin, että ajajille maksetaan, tosin ei sielläkään kaikille, koska pienempiin talleihin tarvitaan edelleen kynnysraha.
LMP2 on pykälää kovempi luokka ja LMP1:n nimi muutettiin toissa vuonna Hypercar-luokaksi, jossa kilpailevat autot tavoittelevat esim. Le Mansin 24 tunnin ajon voittoja.
Vanhempaa henkilöhistoriaa tähän vielä sen verran, että Etelä-Suomen Sanomissa oli helmikuussa 1973 juttu Kivimaan koulun mikroautokerhosta, jossa yhtenä mikroauton rungon rakentajana oli 11-vuotias Jari Koiranen. Kerhon vetäjänä toimi metallityönopettaja Kalevi Etola. Pipon FK-rataa ei vielä tuolloin ollut, joten Jari oli käynyt ajamassa jossakin pihassa Kiveriössä. Toinen jutussa nimeltä mainittu harrastaja oli Ari Karhu (11), jonka isä Seppo Karhu piti autotestiasemaa Hirsimetsäntiellä.
kari.naskinen@gmail.com